اتومبيل کمال تبریزی صداوسیما یادداشت بختیاری

اتومبيل: کمال تبریزی صداوسیما یادداشت بختیاری سریال امنیت مجموعه سریالی تبریزی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری با کار خوب، مردم به‌جای ماهواره، ما را می‌بینند / افشار

جواد افشار که تجربه ساخت سریال صد قسمتی «کیمیا» را دارد، می‌گوید ساخت سریال‌هایی با قسمت‌های زیاد، زیاد به موفقیت شبکه‌های تلویزیون کمک می‌کنند.

با کار خوب، مردم به‌جای ماهواره، ما را می‌بینند / افشار

افشار: با کار خوب، مردم به جای ماهواره، ما را می بینند

عبارات مهم : احساس

جواد افشار که تجربه ساخت سریال صد قسمتی «کیمیا» را دارد، می گوید ساخت سریال هایی با قسمت های زیاد، زیاد به موفقیت شبکه های تلویزیون کمک می کنند.

سریال «آنام» به کارگردانی جواد افشار این شب ها از شبکه سه سیما روی آنتن می رود، او که سابقه ساخت مجموعه هایی چون «کیمیا»، «برادر»، «مادرانه» و … را جهت تلویزیون دارد اعتقاد است قصه این سریال فارغ از جذابیت های قصه نکاتی انسان گرایانه نیز دارد که همه این ها به مخاطب حس خوب و مثبتی را انتقال یافته می کند.

افشار در گفت وگو با خبرآنلاین از تجربه ساخت مجموعه تلویزیونی «آنام» می گوید.

وجه تمایز سریال «آنام» و قصه اش را با مجموعه های دیگری که در این سال ها ساخته شده است و خودتان ساخت تعدادی از آنها را برعهده داشتید، در چه می بینید؟
جزئیات این قصه به طوری اخلاق مدارانه و انسان گرایانه است و طوری طراحی شده است و جلو می رود که به شما از آن لحظات احساس خوبی دست می دهد. مخاطب «آنام» از جنس دیالوگ ها و برخوردها احساس خوبی پیدا می کند. او شاید در قسمت های ابتدایی پیش خودش فکر می کند آیا قصه جلو نمی رود یا آیا سریعتر این حقیقت فاش نمی شود ولی ما در کنار یا در سایه قصه مهم می بینیم یک اتفاقاتی می افتد که مخاطب از درک آن لحظات لذت می برد، این قضیه جهت خود من جالب بود وگرنه در نگاه کلی شاید هر قصه ای در ابتدای امر تکراری هم به نظر برسد.

فکر می کنید با وجود این تعداد از شبکه های ماهواره ای با سریال های رنگ و لعاب داری که پخش می کنند، مردم را چگونه می توان پای سریال های داخلی نشاند؟
مخاطب اگر یک سریال را در شبکه های داخلی ببنید که جذابیت دارد، قطعا آن را دنبال می کند. هنگامی که مردم با توجه به دسترس بودن آن رسانه ها سراغ تماشای یک سریال داخلی می آیند، باید این مسئله را درنظر داشته باشیم که چقدر کاری که این طرف پخش می شود غنی و خوب بوده است که علیرغم نداشتن بعضی جذابیت های کاذب یا حتی غیر کاذب و بصری، سراغ این کار آمده اند.

با کار خوب، مردم به‌جای ماهواره، ما را می‌بینند / افشار

دلیل گزینش گلچهره سجادیه که جهت مخاطب تلویزیون یک صورت ناشناخته هست، به عنوان نقش مهم سریال «آنام» چه بود؟
اتفاقا همین مسئله توصیه خوبی بود، چون مخاطب ما به خصوص نسل تازه با یک پدیده و صورت جدیدی مواجه شد که بازی متفاوتی از او می بیند. از طرف دیگر با این گزینش از دیدن اشخاص تکراری پرهیز شده است است که من فکر می کنم جهت مخاطب جالب بود.

خانم سجادیه هنگامی که این نقش را بهشان پیشنهاد دادید، چه واکنشی داشت؟ صرف اینکه قرار بود نقش مهم یک سریال تلویزیونی را بازی کنند پذیرفتند یا فیلمنامه و نقش جذب ارزش کرد؟
به طور جزئی خودشان باید این پرسش را پاسخ دهند که واقعا چه چیزی باعث شد که این کار را قبول کنند ولی مطمئنا هم شخصیت و هم داستان را دوست داشتند و هم اینکه به من با توجه به سوابقی که داشتم، اعتماد کردند. ولی هنگامی که من با ایشان صحبت کردم متوجه شدم که احساس خوبی نسبت به این شخصیت و داستان و نوع روایت ما پیدا کردند. همه این پرسشها هم در نهایت منجر به این شد که ما بتوانیم با هم همکاری کنیم.

جواد افشار که تجربه ساخت سریال صد قسمتی «کیمیا» را دارد، می‌گوید ساخت سریال‌هایی با قسمت‌های زیاد، زیاد به موفقیت شبکه‌های تلویزیون کمک می‌کنند.

شما تجربه ساخت سریال های طولانی را دارید و «کیمیا» نیز نخستین سریال درام 100 قسمتی در تلویزیون بود. چقدر با ساخت سریال هایی که در قسمت های زیاد ساخته می شوند موافقید و فکر می کنید برخورد و نوع استقبال مخاطب از این گونه آثار چگونه است؟
اگر ما از این منظر نگاه کنیم که سریال های نمایشی و سریال های قصه گو جزئی از سبد غذایی جامعه ماست، یعنی همینقدر که مردم به خوراک مغذی نیاز دارند، همان اندازه به خوراک فرهنگی و خوراک نمایشی هم نیاز دارند، و اگر ما این را بپذیریم که یک اثری می تواند ماه ها با مخاطب به شرط کشش مورد نیاز زندگی کند، باید سریال ها بلند و پرقسمت باشند.

اتفاقا سریال ها هنگامی که بلند هستند ارتباط بهتری را با مخاطب برقرار می کنند، آن وقت ما در کنار آن می توانیم لحظات متفاوتی از مخاطب را پر کنیم، در واقع هم به لحاظ تفنن و سرگرمی اوقات فراغت ارزش را پر کنیم و هم به لحاظ آموزشی پندهای اخلاقی و هرچه رویکرد آن مجموعه است را ذره ذره به مخاطب تزریق کنیم.

اگر سریالی کوتاه باشد، تا مخاطب بخواهد با کاراکترها همذات پنداری کند و انس بگیرد و آنها را دوست داشته باشد و داستان آنها دغدغه اش شود، مجموعه تمام می شود. ولی هنگامی که کاراکتری خلق می شود، در پلان های اول مخاطب با او آشنا می شود، با او انس می گیرد و در نهایت هم دغدغه او می شود و دیگر نمی تواند او را رها کند. در این صورت حتی اگر 200 یا 300 قسمت سریال هم داشته باشیم، طبیعتا مخاطب با قصه و کاراکترها همراهی خواهد کرد و این عنوان منجر به موفقیت شبکه یا رسانه ای خواهد شد که می تواند مخاطب ثابتی را هر شب با خودش همراه کند و بده بستان های یکسان داشته باشند. در واقع رابطه مخاطب و سازنده اینقدر می تواند نیرومند و جالب شود که در آن همدلی و تکامل شکل بگیرد.

به نظر من رمز موفقیت تلویزیون در آینده نیز می تواند فقط و فقط ساخت سریال های بلند باشد، حتی من اعتقاد دارم سریال های کوتاه و مقطعی هم آسیب زشت هستند و هم هزینه ها را اوج می برند. مگر اینکه یک کار خاص و مناسبتی ساخته شود، چون من به شدت با ساخت سریال های مقطعی که نشانه و مناسبت خاصی هم ندارند، مخالفم.

واژه های کلیدی: احساس | سریال | مخاطب | سریالی | مجموعه | تلویزیون | تلویزیون | جواد افشار

با کار خوب، مردم به‌جای ماهواره، ما را می‌بینند / افشار

با کار خوب، مردم به‌جای ماهواره، ما را می‌بینند / افشار


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz